بیشتر افراد همعقیده هستند که سنتهای آخر فصل پاییز بهترینها هستند- فروشهای بلک فرایدی، یلدا و شبنشینیهای طولانیترین شب سال کنار خانواده، خوردن آجیل و تعریف کردن داستانهای هزار و یک شب و فال حافظ. بله، درست خواندید! حراجمعه، یلدا و سایبر ماندی بهسرعت به سنتهای محبوب افراد در تعطیلات تبدیل شدهاند-و دلیل خوبی هم وجود دارد.
تقریباً همه، ازجمله خردهفروشها، عاشق کمپینهای آخر فصل پاییز مثل حراجمعه و یلدا و حراجمعه هستند. یکی از بهترین فرصتها برای بازاریابی و فروش در سال است و مهم است که نهایت استفاده را از آنها ببرید. در اینجا به برخی نکات مهم برای افزایش تعامل، وفاداری و فروش در کمپین یلدا و حراجمعه و سایبر ماندی پیش رو اشاره میکنیم.
نگاهی به سایبر ماندی ۲۰۲۰
اول، بیایید نگاهی به سایبرماندی سال گذشته بیندازیم. طبق تحقیقات Adobe، حراجهای ارائهشده در سایبرماندی ۲۰۲۰ به ۱۰.۸ میلیارد دلار خرید آنلاین در فصل تعطیلات تبدیل شد، که ۱۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشت.
این خبر بسیار خوبی است، تا وقتی که بدانید افزایش فروشهای حراجمعه ۲۰۲۰ بین ۳۰-۴۰ درصد پیشبینی میشد که تقریباً دو برابر اعداد واقعی بود. البته، چالشهای بیسابقهای فراوانی برای مصرفکنندگان به وجود آمد، از جمله قرنطینه، کوچکسازی و عدم قطعیت اقتصادی.
با این حال، این کاهش به همهٔ فروشها مربوط نمیشود. خرید موبایل رو به افزایش است! 37 درصد فروشها که رقم بسیار بزرگی است به گوشیهای هوشمند مربوط میشود و یک مورد از ۱۰ بازدید از سایتهای خردهفروشی ناشی از رسانههای اجتماعی است. پیشبینی میشود نقش گوشیهای موبایل در هفتهٔ منتهی به حراجمعه و سایبرماندی افزایش یابد و رسانههای اجتماعی بیش از پیش مورد تأکید است.
روندهای متغیر
باید تأکید شود که خرید در هفتهٔ سایبر ماندی در حال تغییر است و در هر فصل خرید، روندهای جدیدی ظهور مییابد. مسئلهٔ مهم برای مصرفکنندگان در سال ۲۰۲۱ فقط این است که مصرفکنندهٔ آگاه باشند. نظرسنجی یونیون بانک نشان داد که جنبشهای اجتماعی در حال حاضر مصرفکنندگان را بیش از قیمتها تحت تأثیر قرار میدهند. از هر ۱۰ خریدار، هفت نفر عنوان کردند که برای آنها پشتیبانی از کسبوکارهای کوچک بیش از انجام یک معاملهٔ خوب ارزش دارد. کسبوکارهای متعلق به محصولات محلی، محصولات دستساز، سیاهپوستان و کسبوکارهای پایدار نیز بیش از رقبای آنها مورد توجه بودند. پس از چالشهای دو سال گذشته، روند حمایت از کسبوکارهای کوچکتر کور سوی امیدی به بقای اقتصاد است.
اما اینها صرفاً آمار هستند. در استراتژی فروش شما در تعطیلات چه اهمیتی دارند؟ بیایید به بررسی برخی روشهای بازاریابها برای جلب توجه خریداران، افزایش فروش و ترغیب مشتریان به برگشت بپردازیم.
مسالۀ شمارهٔ ۱: افزایش تعاملاز طریق بنرهای شخصیسازیشده
مشتریانی که دنبال محصول خاصی هستند، ممکن است احساس درماندگی کنند، بهویژه اگر در یک زمان، در ۴-۵ صفحهٔ مختلف جستوجو کنند. اجازه ندهید وجود گزینههای متعدد، مثل گزینههای مربوط به سرویس پخش آنلاین (Live Stream)در شرایطی که مشتری به دنبال گوشی تلفن جدید است، خریدارانتان را سردرگم کند. سردرگمیناشی از وجود گزینههای متعدد انگیزهٔ خرید محصولاتتان را کاهش میدهد و بازدیدهای مجدد از وبسایت شما برای خریدهای بعدی را کمتر میکند. چطور مطمئن میشوید هر مشتری همان چیزی را میبیند که میخواهد؟
راهکار: مدیریت بنر
مدیریت بنر یک تکنولوژی با پشتوانهٔ هوش مصنوعی است که لیاوت وبسایت شما را به صورت لحظهای با اطلاعات مربوط به سوابق خرید و جستوجوی کاربر بهینهسازیمیکند. وقتی به مشتری چیزی را نشان دهید که میخواهد ببیند، مثل مدلهای جدید گوشی تلفن به جای سرویسهای پخش آنلاین( Live Stream)، سردرگمیکاربر کمتر و خرید برای او آسانتر میشود. در عوض، تعامل مشتری (customer engagement)، نرخ کلیک (click-through rate) و تبدیل به فروش افزایش خواهد یافت.
مسالۀ شمارهٔ ۲: ایجاد سرعت در مسیرخرید
چند مرتبه شاهد بودهاید که مشتری وبسایت شما را جستوجو میکند، محصولاتی را در سبد خرید خود قرار میدهد و در لحظهٔ آخر سبد خرید را ترک میکند؟ مشتریان از فروش زورکی بیزار هستند. وجود گزینههای متعدد در مقابل دکمهٔ BUY به مشتری فرصت میدهد مردد شود که به ترک سبد خرید و کاهش فروش منجر میشود.
راهکار: پیامهای تخفیف شخصیسازیشده
پیامهای تخفیف شخصیسازیشده با طراحی وسوسهانگیز توجه مشتری را جلب میکند و حس فوریت ایجاد میکند. تکنولوژی مبتنیبر هوش مصنوعی مارکتینگ آتومیشنها، مشتریانی را که تمایل زیادی به تخفیف دارند، شناسایی میکند و آنها را با این پیامها تارگت میکند و احتمال خرید اقلامیمورد نظر آنها را افزایش میدهند. گنجاندن روش سادهای مانند این، که مشتریان را به آرامیدر جهت تکمیل خرید سوق میدهد، به افزایش فروش شما منجر میشود.
مسالۀ شمارهٔ ۳: تحریک خریدارن برای اینکه پول بیشتری خرج کنند
خرید هدایای تعطیلات برای بیشتر افراد خیلی بیشتر از جوّ (shopping spree) است. آنها بودجه، راهنمای خرید هدیه و حراجهای خاصی را که خودشان دنبال میکنند، در نظر گرفتهاند. وقتی خریداران ذهن صرفهجوگری داشته باشند، چطور میتوانیم آنها را ترغیب کنیم از فهرستشان فراتر بروند و محصولات بیشتری بخرند؟
راهکار: نوارهای پیشرفت (Progress Bars)
همهٔ ما عاشق چیزهای رایگان هستیم-کمیبیش از حد اندازه. نوارهای پیشرفت که به جوایزی مثل هدایای رایگان یا ارسال رایگان منتهی میشوند، راه بسیار خوبی است که مشتریان را ترغیب میکند میانگین ارزش سفارش (average order value) خود را افزایش دهند. این یکی از آسانترین کاربردهای بازیوارسازی یا همان گیمیفیکیشن (gamification) است؛ زیرا وجود جایزه بهانهای عالی برای خریدار است که فهرست خود را کنار بگذارد و آن کالای اضافی را خریداری کند.
بیشتر بخوانید: خرید قطعات یدکی خوردرو